Eén van de grootste wervingsvragen uit Nederland: duizenden medewerkers voor het COA vinden. Deze uitdaging hebben we aangepakt met een landelijke interne én externe mediacampagne. We kozen voor een persoonlijke aanpak, waarbij de medewerkers van het COA zelf optreden als ambassadeurs!
Aanpak
Met de communicatie-afdeling en recruiters van het COA hebben we de middelen gerealiseerd, de campagne gestart én waar nodig bijgestuurd. Daarnaast werkten we samen met mediabureau AdverOnline, ontwerpbureau Enof en productiehuis Idee aan Zee. HVR coördineerde de samenwerking.
In 2024 mochten we ook de vervolgcampagne organiseren. We borduurden voort op de strategie ‘mensen werven mensen’, waarbij medewerkers van het COA het gezicht van de campagne werden. Ook voegden we een interne campagne toe.

Uitvoering
Door middel van advertenties, video’s, vacaturewebsites, intranet, een toolkit voor medewerkers, roll-up banners, posters en flyers bereikten we de doelgroepen. Dit gebeurde in fasen, volgens het ‘Touch-Tell-Sell’ model: eerst maak je contact met potentiële medewerkers, waarna je hen informeert en inspireert en tenslotte overtuigt om te solliciteren. Landelijk, regionaal en lokaal pasten we op het juiste moment de juiste communicatiemiddelen toe.

Resultaat
Het websiteverkeer en het aantal sollicitaties namen zichtbaar toe tijdens de campagne en vervolgcampagne. De webpagina’s met de persoonlijke verhalen bleken een goede binnenkomer. Van hieruit klikten potentiële medewerkers door naar de vacatures. En last but not least: onze opdrachtgever was tevreden met de behaalde resultaten.