In een van de oudste filmpjes op het internet sloopt een man zijn eigen computer. Hij pakt eerst het toetsenbord en mept dan zijn monitor van het bureau. Probleem opgelost?
Onmogelijke situaties
Waarschijnlijk kan bijna iedereen die met technologie werkt zich inleven in deze pc-gooi-meneer. Er gaat nu eenmaal weleens wat mis waarbij de frustratie oploopt. Siri verstaat je niet, het internet ligt plat of Word heeft andere plannen met jouw tekst. Het is zelfs mogelijk om in onmogelijke situaties verzeild te raken. Hoe log je bijvoorbeeld in met 2-factorauthenticatie als je ingelogd moet zijn om diezelfde 2-factorauthenticatie in te stellen?
Technologie wordt steeds complexer
Als moderne urban professional komt er gewoon veel op je af. Mappen, contentmanagementsystemen, Microsoft Word, social media-accounts, e-mails, appjes, slackjes, telefoontjes. Er kan steeds meer met technologie, maar het wordt ook steeds complexer. Zou er ooit een inwoner van het oude Mesopotamië zijn geweest die gefrustreerd riep: “Mijn kleitablet doet het niet!”?
Dus toch maar die pc over de rand kieperen? Dat kan, maar is niet aan te raden. Er is een Andere Weg. Kijk eens naar je collega’s. Daar zit vast iemand tussen met het opmerkelijke vermogen om kalm te blijven bij digitale tegenslag. Onze officemanager Susan is zo iemand. Ze aanschouwt het Technische Probleem, stelt de juiste vragen en onderneemt actie om het op te lossen.
Tem je oerinstinct
Ook jij kunt dit leren. Je wordt misschien geen Susan, maar je zult zien dat ook jouw oerinstinct getemd kan worden. Zo gaat er een stuk minder apparatuur stuk. Goed voor je baas envoor jou. Dus, werkt een technisch probleem je tegen? Neem dan de tijd. Zie het probleem als een soort mindfulness-oefening. Adem in,adem uit. Zet op een rij wat er aan de hand is. Zoek online naar oplossingen. Vraag die slimme collega om advies of bel gewoon techsupport. Oefening baart kunst!