Veel theorieën en -modellen gaan uit van één ideale opzet van de communicatieafdeling voor elke organisatie. Maar de ideale opzet vraagt om maatwerk. Hij hangt af van de organisatievorm, het vraagstuk en de daarbij behorende rol van de communicatieprofessional. Dé ideale communicatieafdeling bestaat niet.
Lever maatwerk
Breng je bijdrage in kaart
Om een antwoord op deze vraag te geven en vast te stellen welke bijdrage communicatieprofessionals kunnen leveren aan een communicatieve organisatie, kun je drie parameters in kaart te brengen:
- Het doel van de interactie tussen organisatie en stakeholders;
- De aard en kwaliteit van die interactie;
- De competenties die de individuele professional kan inbrengen vanuit verschillende rollen.
HVR heeft op basis van deze parameters een communicatiemodel ontwikkeld dat je op een praktische en eenvoudige manier helpt bij het inrichten van jouw communicatieafdeling, de ontwikkeling van de individuele communicatieprofessionals en – niet onbelangrijk – jouw bijdrage aan een werkelijk communicatieve organisatie.