Veel theorieën en -modellen gaan uit van één ideale opzet van de communicatieafdeling voor elke organisatie. Maar de ideale opzet vraagt om maatwerk. Hij hangt af van de organisatievorm, het vraagstuk en de daarbij behorende rol van de communicatieprofessional. Dé ideale communicatieafdeling bestaat niet.
Lever maatwerk
Een belangrijke meerwaarde van communicatieprofessionals ligt in het leveren van maatwerk om die communicatieve organisatie te helpen realiseren. Niet altijd even eenvoudig omdat de behoeften, omstandigheden en verhoudingen tussen de organisatie en haar stakeholders telkens verschillen. Maar het begint altijd met de vraag ‘Hoe centraal staat de klant of de omgeving in het dagelijks werk van jouw organisatie?’. Het antwoord is cruciaal omdat het bepaalt WAT je doet, HOE je dat aanpakt en met WIE.
Breng je bijdrage in kaart
Om een antwoord op deze vraag te geven en vast te stellen welke bijdrage communicatieprofessionals kunnen leveren aan een communicatieve organisatie, kun je drie parameters in kaart te brengen:
- Het doel van de interactie tussen organisatie en stakeholders;
- De aard en kwaliteit van die interactie;
- De competenties die de individuele professional kan inbrengen vanuit verschillende rollen.
HVR heeft op basis van deze parameters een communicatiemodel ontwikkeld dat je op een praktische en eenvoudige manier helpt bij het inrichten van jouw communicatieafdeling, de ontwikkeling van de individuele communicatieprofessionals en – niet onbelangrijk – jouw bijdrage aan een werkelijk communicatieve organisatie.