Dé ideale communicatie­afdeling bestaat niet

Veel theorieën en -modellen gaan uit van één ideale opzet van de communicatieafdeling voor elke organisatie. Maar de ideale opzet vraagt om maatwerk. Hij hangt af van de organisatievorm, het vraagstuk en de daarbij behorende rol van de communicatieprofessional. Dé ideale communicatieafdeling bestaat niet.

Op dezelfde manier bestaat er niet één ideale organisatievorm. Steeds meer bestuurders, directeuren en andere leidinggevenden realiseren zich dat. Ze beseffen dat hun organisatie in steeds verschillende omstandigheden haar omgeving moet begrijpen, ermee verbonden moet zijn en moet (mee)bewegen. Ze streven dus een zogenoemde ‘communicatieve organisatie’ na. 

Lever maatwerk

Een belangrijke meerwaarde van communicatieprofessionals ligt in het leveren van maatwerk om die communicatieve organisatie te helpen realiseren. Niet altijd even eenvoudig omdat de behoeften, omstandigheden en verhoudingen tussen de organisatie en haar stakeholders telkens verschillen. Maar het begint altijd met de vraag ‘Hoe centraal staat de klant of de omgeving in het dagelijks werk van jouw organisatie?’. Het antwoord is cruciaal omdat het bepaalt WAT je doet, HOE je dat aanpakt en met WIE.

Breng je bijdrage in kaart

Om een antwoord op deze vraag te geven en vast te stellen welke bijdrage communicatieprofessionals kunnen leveren aan een communicatieve organisatie, kun je drie parameters in kaart te brengen:

  1. Het doel van de interactie tussen organisatie en stakeholders;
  2. De aard en kwaliteit van die interactie;
  3. De competenties die de individuele professional kan inbrengen vanuit verschillende rollen.

HVR heeft op basis van deze parameters een communicatiemodel ontwikkeld dat je op een praktische en eenvoudige manier helpt bij het inrichten van jouw communicatieafdeling, de ontwikkeling van de individuele communicatieprofessionals en – niet onbelangrijk – jouw bijdrage aan een werkelijk communicatieve organisatie.

 

Vorig bericht
Is communicatie jouw vak of een (noodzakelijke) vaardigheid?
Volgend bericht
Hoe maak je succesvol een persona?

Dit vind je misschien ook inspirerend!