Hoe maak je een tekst aantrekkelijk?

Willem-Alexander: “Altijd geworsteld met oorlogsverleden familie”. Zo begint RTL Nieuws een online nieuwsbericht. Een sterke zet: de quote prikkelt de nieuwsgierigheid van lezers. Welk oorlogsverleden bedoelt de koning precies en waarom worstelt hij daarmee? Net als RTL Nieuws gebruiken we bij HVR graag quotes om de aantrekkingskracht van onze teksten te vergroten. Hoe kun je dit nog meer doen? Wij delen graag onze tips!

Zoek aansluiting bij de doelgroep(en)

Allereerst is het belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Een brief van de gemeente vol ambtelijke taal zal bij inwoners meer vragen oproepen dan duidelijkheid scheppen. Het helpt om vooraf te bedenken wie je potentiële lezers zijn. Wat weten zij al? Welke informatie is voor hen interessant?

Bouw je tekst goed op

Een aantrekkelijke tekst heeft een strakke opbouw. Hoe die eruit ziet, hangt af van het communicatiemiddel. Een artikel, brief of persbericht zitten elk anders in elkaar. Neem een artikel. Een artikel beantwoordt een impliciete of expliciete vraag, die je kunt gebruiken als uitgangspunt voor de tekstopbouw. Dit artikel heeft bijvoorbeeld een expliciete hoofdvraag: “Hoe maak je een tekst aantrekkelijk”. Vanuit deze vraag zoek je bijpassende informatie, die je vervolgens op een logische manier ordent. Een formule die vaak goed werkt is: een korte intro, een alinea die de context verduidelijkt, dan de belangrijkste informatie en tot slot een mooie afronding.

Gebruik tussenkoppen

Goede tussenkoppen maken in één keer duidelijk waar de tekst van de bijbehorende alinea(‘s) over gaat. Ze dienen als wegwijzers in de tekst, maar je kunt ze ook gebruiken om de aandacht van de lezer te trekken – bijvoorbeeld door een quote te gebruiken. Lidwoorden kun je in tussenkoppen vaak weglaten.

Schrijf begrijpelijk

Een onbegrijpelijke tekst kán aantrekkelijk zijn, maar in de praktijk haken mensen af als ze onleesbare teksten voorgeschoteld krijgen. Of dat nu beleidsrapporten zijn, webteksten of romans. Zorg dus dat je begrijpelijk schrijft. Een begrijpelijke tekst is vaak ook aantrekkelijker. De Romeinse leermeester in de retorica Quintilianus verwoordde dat zo: “Een paard met strakke flanken is niet alleen mooier, maar het is ook sneller […] In feite gaan ware schoonheid en nut altijd samen.”

Schrijf stijlvol

Ook stijl speelt een rol in de aantrekkingskracht van een tekst, geschreven of gesproken. Om weer een voorbeeld uit de Oudheid aan te halen: het verhaal gaat dat de Romeinse senator Cato de Oudere zijn redevoeringen in de senaat steevast afsloot met een herhaling. “Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.” Zo zijn er onnoemelijk veel mogelijkheden. Twee voorbeelden uit onze praktijk: de woordspeling ‘snel schakelen tijdens corona’ in een artikel over elektrische driewielers. En deze drieslag van Rijkswaterstaat: “Dit doen we digitaal, in één omgeving en met behoud van structuur.”

De tips in een lijstje

Even kwijt wat nu alle tips zijn? We zetten ze kort op een rijtje:

  • Gebruik quotes
  • Zoek aansluiting bij de doelgroep(en)
  • Bouw je tekst goed op
  • Gebruik tussenkoppen
  • Speel in op emoties
  • Schrijf begrijpelijk
  • Schrijf stijlvol
Vorig bericht
Van probleem naar mogelijkheid

Dit vind je misschien ook inspirerend!