Afgelopen september deden wij, contentmanagers Jan en Jara, mee aan de training Zoekmachineoptimalisatie in Utrecht. De trein zette ons keurig op tijd af bij Utrecht Centraal en al gauw kwamen we aan op de trainingslocatie. Tijd om meer te leren over zoekmachineoptimalisatie!
Google Search Console
Het was met vijf man een kleine groep, dus gelegenheid genoeg om vragen te stellen aan trainer Brent. Deze man wist werkelijk alles over het onderwerp. Tijdens de training oefenden we met Google Search Console (GSC) een dienst van Google om websites te optimaliseren voor de zoekmachine. Daarmee kunnen we websites van opdrachtgevers online beter vindbaar maken.
Een hoge ranking in de zoekresultaten
Zoekmachineoptimalisatie is het Nederlandse woord voor Search Engine Optimalisation (SEO). Het doel van SEO is om websites een hoge positie te geven in de zoekresultaten van Google. Internetgebruikers klikken immers vooral op de zoekresultaten die ze als eerste te zien krijgen. De trainer legde SEO uit aan de hand van de drie pilaren techniek, content en autoriteit.
Techniek
Bij techniek draait het om de instellingen van je website. Als die goed zijn, kan Google de verschillende webpagina’s makkelijk vinden en dus tonen. We leerden om met GSC onvindbare webpagina’s op te sporen. Dat is handig, want soms vind je zo content die nog bruikbaar is en kun je eventuele problemen herstellen.
Content
Bij content gaat het bijvoorbeeld om de koppenstructuur, de plaats van zoekwoorden en een metadescription van de webpagina. Met GSC en andere tools kun je een zoekwoordenanalyse doen. Je kijkt dan via welke zoekwoorden mensen op je website komen en wat voor vragen ze online ingeven. Zo kun je voor opdrachtgevers waardevolle content maken met de juiste zoekwoorden erin. Door content af te stemmen op de behoeften van de bezoekers, vergroot je de kans op een hogere positie in de zoekresultaten.
Autoriteit
Ook interessant was het verhaal over autoriteit. Google kent websites een bepaalde autoriteit of status toe. Hoe groter de autoriteit van een website, des te groter de kans dat die bovenaan komt te staan. Nu kun je de autoriteit van de website van een klant versterken met links vanaf andere websites die een grote autoriteit hebben. Hoe kom je daaraan? Nou, bijvoorbeeld door de organisaties achter deze andere websites te vragen om te linken naar de website van de klant. Dat is niet alleen goed voor SEO, maar ook voor het verkeer naar de website.
Zoekmachineoptimalisatie als onderdeel van het vak
Een belangrijke les die we hebben geleerd is dat je al een heel eind komt met een overzichtelijk opgebouwde website, waarvan de inhoud aansluit bij de behoeften van de bezoekers. Maar ook dat SEO alleen niet zaligmakend is. Goede contentmanagers houden rekening met alle onderdelen van het vak, zoals de doelgroep(en), het type content, de toon, leesbaarheid, weergave, laadsnelheid, sociale media en zelfs verschillende talen. Genoeg te leren dus!