Creatiekillers

Hoe help je een idee om zeep? Dat is heel makkelijk. Bedenk bij elk idee een reden waarom het gaat mislukken. Dat kun je bij je eigen ideeën doen, of leuker nog, bij de ideeën van iemand anders. Zo voorkom je alleen wel dat er een goed idee ontstaat.  

Heel veel mensen helpen onbewust een idee om zeep. Die willen namelijk kwaliteit, kritisch zijn en alleen maar goede ideeën horen. Maar een goed idee ontstaat niet vanzelf! En al helemaal niet onder tijdsdruk. Een idee ontstaat door toeval, een verspreking, een gekke invalshoek, een blunder. Wist je dat penicilline per ongeluk is ontstaan? Post-its zijn ontstaan omdat iemand per ongeluk hele slechte lijm had bedacht. Ook aan een ‘slecht’ idee zit vaak een kant waar je iets mee kunt. Plus, als je veel ideeën bedenkt, dan zit er vaak wel een goed idee bij. Dan is het wel handig als je veel ideeën kúnt bedenken.

Een zaadje

Zie een idee is als een zaadje waar een boom uit kan groeien. Als je dat zaadje niet in de grond stopt, geen aandacht geeft, dan zal het natuurlijk nooit groeien. Het heeft water nodig, voeding, licht, noem maar op. En zo is het ook met een idee. Wie meteen met redenen komt waarom een idee geen kans van slagen heeft, smoort het in de kiem. Dat noemen we creatiekillers. Voor creatievelingen, bedenkers en makers zijn ze als zand in de motor. De hele boel gaat op slot.  

creatiekillersKritische bril

Natuurlijk is het belangrijk om kritisch te zijn en om goed na te denken over complicaties en details. Maar in de fase waarin je veel ideeën wilt bedenken, kun je beter nog niet te kritisch zijn. Wanneer je zoveel mogelijk ideeën wilt bedenken, is eigenlijk elk idee goed en geen idee te wild. Dat principe helpt je om je ongeremd en vrij te voelen. Wanneer er écht geen ideeën meer zijn, ben je klaar met het genereren van ideeën. (En zelfs dan zijn er nog manieren om vanuit nieuwe invalshoeken met nieuwe gedachten te komen). Dan is het tijd voor de volgende fase: keuzes maken. Nu pas mag de kritische bril op. 

Tijdens een creatieve sessie wil je samen een kant op bewegen. Dat lukt alleen als (vreselijke term, sorry) iedereen ‘de neuzen dezelfde kant op heeft staan’. Een idee heeft tijd nodig om te groeien. Hoe meer je het voedt, hoe sterker het wordt. 

Rollenspel

Nog niet overtuigd? Probeer in een rollenspelletje van twee minuten, met twee mensen samen dé ideale reis te bedenken. Eén persoon bedenkt de ideeën, de ander geeft argumenten waarom dit een slecht idee is. Na twee minuten probeer je nogmaals samen de ideale reis te bedenken. De een begint en de ander komt met een aanvullend idee. 

“We gaan naar Italië… én we gaan gondelvaren, onbeperkt pizza eten! Een bad nemen in spaghetti! En…. 

En? Wat valt je op? Wat was het leukste om te doen? En in welk geval kwam je tot een reis? 

 

PS

Dit is de poster. Jij mag hem downloaden.

Vorig bericht
Ben je als communicatieprofessional een zebra of een gnoe?
Volgend bericht
De dag van Marloes en Armijn

Dit vind je misschien ook inspirerend!