De techniek van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, SEO of voluit search engine optimalisation: bedoeld om jouw website goed vindbaar te krijgen in zoekmachines. Veel blogs met seo tips helpen jou om jouw teksten seo-proof te schrijven, maar de vindbaarheid van je website ligt niet alleen aan goede en relevante content. Ook de techniek van zoekmachine optimalisatie helpt de vindbaarheid. In deze blog wil ik je 3 praktische tips geven om hoger in Google te komen. Het is een wat lang verhaal, maar ik kan dan ook uren over SEO praten.

 

Tip 1: Het algoritme van Google begrijpen

Om te begrijpen hoe jouw website hoger in Google komt, wil ik je eerst iets uitleggen over het algoritme van Google. Het uitgangspunt van jouw positie in Google is de zogenaamde autoriteit van jouw website. Deze kun je checken met een tool van MOZ (vul de link van je website in en klik op ‘Compare Link Metrics). Elke link naar jouw pagina (backlink), geeft je een bepaalde score mee. Deze is afhankelijk van de autoriteit van die betreffende website. Geeft een website met 60 punten jou een link vanaf zijn hoofdpagina? Dan profiteer je van de autoriteit/kracht van die website. Met de kwaliteit en relevantie van jouw backlinks, berekent Google continu de hoogte van jouw autoriteit.

Google is haar algoritme al een lange tijd flink aan het verbeteren. Zo kijkt Google niet alleen maar naar backlinks, maar ook naar goede content. In deze blog wil ik me desondanks even alleen focussen op de backlinks. Als je weet dat dit het uitgangspunt is van een positie in Google, dan is het ook makkelijker om te begrijpen dat het verkrijgen van links ontzettend belangrijk is.

In de praktijk:

Zoek bijvoorbeeld eens op een woord waar jij graag op gevonden wilt worden. Welke websites staan boven die van jou? Kun je aan die websites vragen om naar jouw website (of een specifieke pagina) te linken? Of kijk eens van wie jouw concurrenten een link krijgen (vul de link van je website in en je ziet de inbound links). Zitten daar websites tussen die jou ook een link willen geven?

Tip 2: Gebruik ‘Search console’ 

Het duurt even voordat een nieuwe website geïndexeerd (opgemerkt) wordt door Google. Het kan frustrerend zijn dat jouw nieuwe website maar niet in de zoekresultaten verschijnt. Je kunt Google hier een klein handje bij helpen, door je website aan te melden in search console. Daarnaast is search console vooral een handige tool om onder andere:

  • Fouten op jouw website op te merken
  • Te checken met welke zoekwoorden zoekers op jouw site komen
  • Jouw doorklikratio te analyseren

In de praktijk:

Maak een Google Analytics account aan, geef je website op als property en ontvang een speciale trackingcode. Deze code kun je zelf, of met behulp van ons, toevoegen in je cms/website. Vervolgens kun je naar search console gaan en jouw website toevoegen en verifiëren via Google Analytics. Je komt in search console terecht en kunt vervolgens een sitemap toevoegen (inhoudsopgave van je website), je pagina’s opgeven om te indexeren (klik op: fetchen als Google) én een zoekanalyse uitvoeren. In de zoekanalyse vind je met welke woorden mensen op je website zijn gekomen. Daarnaast kun je jouw doorklikratio bekijken. Stel: jouw website komt vaak in Google tevoorschijn als mensen zoeken op ‘helikopter’, maar weinig mensen klikken op jouw site. Dan zou het nuttig kunnen zijn om jouw meta aan te passen. Een metatekst is de korte tekst die verschijnt in de zoekresultaten van Google onder de URL, om te omschrijven waar de pagina over gaat.  Of treed ik nu teveel in details? Hoe dan ook: heel erg informatief!

Tip 3: Maak een ‘Google mijn bedrijf’ aan

We eindigen met een trucje, dat ook voor alle wat minder technische mensen goed te doen is: maak een Google mijn bedrijf account aan. Google heeft een bedrijvengids die na een locatie-gerelateerde zoekopdracht jou de relevante resultaten in de buurt laat zien. Zo moeten wij als communicatiebureau het niet altijd hebben van onze naamsbekendheid. Veel zoekers op Google zoeken op de term ‘communicatiebureau’. Zoek je als zoeker in Den Haag? Dan staat HVR bovenaan in de kaart.

In de praktijk:

Ga naar Google mijn bedrijf en vul je bedrijfsgegevens in. Google vraagt jou om de gegevens te verifiëren. Kies een optie: via de telefoon, mail of per post. Vervolgens krijg je een code en kun jij aantonen dat je bij het bedrijf werkt. Naast algemene gegevens kun je ook openingstijden en foto’s toevoegen. Maak de pagina zo volledig mogelijk. De laatste stap is het verzamelen van referenties. Je komt hoger in Google mijn bedrijf als je goede referenties scoort. Vraag jouw klanten dus om een referentie achter te laten.

Zoals ik al aangaf, ik kan blijven schrijven over de SEO. Regelmatig kom ik ook nog uitdagingen tegen bij klanten. Hun website wordt bijvoorbeeld niet in Google getoond. SEO-uitdagingen blijven leuk en uitdagend. Heb jij ook een uitdaging op het gebied van SEO, of wil je dat ik je op een andere manier op weg help?

Vorig bericht
Welke invloed heeft emotie in gedragscampagnes op jou?
Volgend bericht
Succesvol een online sessie organiseren

Dit vind je misschien ook inspirerend!