De vier typen (communicatie) adviseurs

Met een elektrische fiets het bos in?

Waar gebruikt u de fiets voor?’ is voor mij een logische vraag als ik een fiets ga kopen. Wil ik 5 km per dag naar mijn werk, toertochten maken of het bos in? Aan de hand van deze wensen krijg ik advies en kies ik een fiets die past bij mijn wensen. Waarom is deze vraag minder gebruikelijk als het om de inzet of keuze van een (communicatie)adviseur gaat? Zeker binnen organisaties is de (impliciete?) aanname vaak dat adviseurs – net als fietsen – inwisselbaar zijn. Maar dat is gelukkig niet zo. Elke adviseur heeft eigen kwaliteiten die passen bij een specifiek type opgave. Hoe zorg je nu dat je deze kwaliteiten benut?

Hoezo dé communicatie-adviseur?

Communicatieadviseurs hebben in de praktijk te maken met zeer verschillende vragen. Soms gaat het om specifieke kennis of vaardigheden bijvoorbeeld over social media of het schrijven van teksten. De andere keer is de vraag een complex project of campagne te leiden. Een volgende keer het helpen van een projectleider in de eigen communicatieve rol of het ontwikkelen van nieuw instrumentarium. Kortom een breed palet aan mogelijke taken en daarmee verwachtingen van de omgeving. Maar tegelijkertijd teveel variatie om door één adviseur goed te kunnen invullen. Dat leidt soms tot frustratie en teleurstelling. Dat is te voorkomen als opgave en adviseur bij elkaar passen.

Ontdek je voorkeursrol

In de praktijk zie ik vier typen (communicatie) adviseurs die uiteraard op hun best zijn als ze aan een opdracht werken die past bij hun kwaliteiten. Dat vraagt natuurlijk een goede analyse van de opgave (wat moet hier gebeuren?) maar vooral ook kennis van de eigen kwaliteiten en voorkeuren. Om deze te ontdekken hebben we bij HVR een makkelijk in te vullen test ontwikkeld die je snel op weg helpt. Wij onderscheiden in het communicatievak de rollen expert, regisseur, coach en innovator. Benieuwd wat deze rollen inhouden en welke jou het beste past? Neem contact met ons op voor de Communicatie Rollen Test.

Vorig bericht
Weg met de kaders
Volgend bericht
Waardering voor de communicatiediscipline

Dit vind je misschien ook inspirerend!