Hoe kies je het juiste beeld bij jouw tekst?

Stel je voor: Je hebt een prachtige tekst geschreven, een goede opbouw, een sterk einde, je boodschap komt fantastisch over en je bent best een beetje trots op jezelf. Terwijl je je tekst online plaatst, vraagt het CMS om een foto. “Oh ja”, denk je… “Een foto…”. Herkenbaar? Bij communicatie denken we vaak aan tekst en taal. Terwijl we als mensen juist heel visueel zijn ingesteld. Goed gebruik van beeld zorgt niet alleen dat je tekst beter gelezen, maar ook beter onthouden wordt. En is dat niet het doel van communicatie?

De oorsprong van onze taal ligt in beeld. Visuele communicatie was het eerste middel om boodschappen over te brengen, zonder daarbij geluiden te gebruiken. Grottekeningen, hiërogliefen, Nazcalijnen, wapenschilden, mensen hebben altijd gebruik gemaakt van beeld om een verhaal te vertellen, of om simpelweg aan te duiden wat ze verkochten. Zoals de uithangborden van bijvoorbeeld bakkers, slagers en apothekers.

Waarom is beeld dan zo belangrijk?

Beeld communiceert sneller dan tekst. Een foto brengt in één oogopslag een emotie over, die lang kan blijven hangen en zelfs maatschappelijke veranderingen in gang kan zetten. De foto van het napalmmeisje gaf wereldwijde aandacht aan de Vietnamoorlog, maar zorgde er ook voor dat het Vietnamese communistische regime werd gedwongen om met journalisten te spreken. Veel recenter stond de foto van het verdronken Syrische jongetje Aylan symbool voor de vluchtelingenproblematiek. De foto was het gespreksonderwerp in 53.000 tweets per uur en verscheen in twaalf uur tijd op twintig miljoen schermen overal ter wereld. Daar kan geen tekst tegenop. Daarnaast onthouden mensen tachtig procent van wat ze zien. Zet dat tegenover twintig procent van wat ze lezen en een magere tien procent van wat ze horen.

Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen.

Even snel een stockfoto werkt niet

Toch is in veel organisaties beeld ondergeschikt aan tekst. Als communicatiebureau schrijven wij veel voor onze opdrachtgevers. Bewonersbrieven, nieuwsbrieven, interviews en achtergrondartikelen. Het is belangrijk om te beseffen dat deze teksten beter worden gelezen als er relevant beeld bij staat, met de nadruk op relevant. Het werkt niet om even snel een stockfoto van een website af te plukken en bij je artikel te plaatsen.

Handen schudden

 

 

 

 

 

 

 

 

Saai en nietszeggend. Een clichébeeld dat niets toevoegt aan welk verhaal dan ook.

Passend beeld

Als je wilt dat beeld je communicatie versterkt moet het persoonlijk zijn, authentiek en bij het verhaal passen. Een goede foto valt op, maakt nieuwsgierig, accentueert het verhaal en blijft hangen. Slecht beeld bij een goede tekst is als een prachtige jurk met afgetrapte sneakers, een kerstboom zonder versiering en zomervakantie zonder zon. Het bedenken, maken, zoeken en plaatsen van beeld, kost vaak net zoveel en soms zelfs meer tijd als het schrijven van een tekst.

Als je wilt dat beeld je communicatie versterkt, moet het persoonlijk en authentiek zijn.

Waar moet je aan denken bij het gebruik van beeld?

Het is belangrijk om al in de beginfase van het communicatieplan over beeld na te denken. Wat wil je vertellen en hoe visualiseer je je verhaal? Schrijf je losse teksten? Denk dan aan het inzetten van een freelancer. Heb je vaker goede foto’s nodig? Leg een beeldbank aan. Hierin verzamel je foto’s die je steeds opnieuw kan gebruiken. Zorg wel dat de beeldbank up-to-date blijft. Kleding, technologie, het verandert allemaal razendsnel en dit is te zien in je foto’s. Maak het persoonlijk. Gebruik geen anonieme modellen, maar zoek uit of je eigen medewerkers kan inzetten. Dit maakt de foto en daarmee de boodschap geloofwaardiger. Actiefoto’s in reportagestijl werken vaak goed. Zo wordt je beeld levendig en lijkt het niet te veel in scène gezet.

Endri Yana Yanaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mooi licht, goede compositie en het is meteen duidelijk wat deze man doet. Tegelijkertijd zie je ook dat dit niet in Nederland is. Deze foto is prachtig, maar past dus niet bij bijvoorbeeld een tekst over Nederlandse gitaarbouwers. Foto: Endri Yana Yanaa.

Een goede beeldbank begint met een plan. Stel jezelf de volgende vragen:

●     Wat wil je vertellen?
●     Waar wil je de foto’s voor gebruiken?
●     Hoeveel beelden wil je in de beeldbank opnemen?
●     Wat voor gevoel moeten de foto’s uitstralen?
●     Wat voor beeld heb je al?
●     Wat mis je?
●     Wat is er voor nodig om dat te laten maken?

Een goede briefing voor de fotograaf

Na het plan volgt de briefing aan de fotograaf. Zorg dat deze duidelijk is en afgebakend, maar vraag geen onmogelijkheden. Een foto bij zonsondergang met een regenboog op de achtergrond is leuk, maar niet zo handig te plannen. Een beeldbank hoeft daarnaast niet per se uit fotografie te bestaan. Video’s, animaties en infographics kunnen ook in de beeldbank worden opgenomen. Het aanleggen van een beeldbank kost tijd, maar is een investering in de toekomst en een must voor iedere organisatie.

Vraag je jezelf nu af waar je moet beginnen? We helpen en adviseren graag. Bel, mail, of kom een kopje koffie drinken en we vertellen je alles over beeldmateriaal en visuele communicatie.

Vorig bericht
11 tips om creativiteit te stimuleren
Volgend bericht
Waarom niemand op jouw mails reageert (en 5 manieren om dat te veranderen)

Dit vind je misschien ook inspirerend!