Creatiekillers

Hoe helpt je een idee om zeep? Dat is heel makkelijk. Je bedenkt bij elk idee, een reden waarom het gaat mislukken. Dat kun je bij je eigen ideeën doen, of leuker nog, bij de ideeën van iemand anders. Zo voorkom je namelijk dat er een goed idee ontstaat.  

Heel veel mensen helpen onbewust een idee om zeep. Die willen namelijk kwaliteit, kritisch zijn en alleen maar goede ideeën. Maar een goed idee ontstaat niet vanzelf! En al helemaal niet onder tijdsdruk. Een idee ontstaat door toeval, een verspreking, een gekke invalshoek, een blunder. Wist je dat Penicelline per ongeluk is ontstaan? Post-its zijn ontstaan omdat iemand per ongeluk hele slechte lijm had bedacht. Dus slechte ideeën bestaan niet. Er zit altijd wel een kant aan een idee waar je iets bij kunt bedenken. Plus, als je veel ideeën wilt bedenken, dan zit er vaak wel een goede bij. Dan is het wel handig als je veel ideeën kúnt bedenken.

Een zaadje

Zie een idee is als een zaadje waar een boom uit kan groeien. Als je dat zaadje niet in de grond stopt, geen aandacht geeft, dan zal het natuurlijk nooit groeien. Het heeft water nodig, voeding, licht, noem maar op. En zo is het ook met een idee. Het is vreselijk makkelijk om een idee om zeep te helpen, door redenen te bedenken waarom het nooit zal lukken. Dat noemen we dus creatiekillers. Voor creatievelingen, bedenkers en makers is het als zand in je motor. De hele boel gaat op slot.  

creatiekillersKritische bril

Natuurlijk is het belangrijk om kritisch te zijn en om goed na te denken over complicaties en details. In de fase waarin je veel ideeën wilt bedenken, kun je beter nog niet te kritisch zijn. Wanneer je zoveel mogelijk ideeën wilt bedenken, is eigenlijk elk idee goed en is geen idee te wild. Dan helpt om je ongeremd en vrij te voelen. Wanneer er écht geen ideeën meer zijn, ben je dus klaar met het genereren van ideeën. (En zelfs dan zijn er nog manieren om vanuit nieuwe invalshoeken met nieuwe gedachten te komen). En als er echt, echt, écht helemaal niets meer is te bedenken is, dan ben je klaar. Niet eerder.  Dan is het tijd voor de volgende fase: keuzes maken. Nu pas mag de kritische bril op. 

Tijdens een creatieve sessie wil je samen een kant op bewegen. Dat lukt alleen als (vreselijke term, sorry) je ‘de neuzen dezelfde kant op hebt staan’. Een idee heeft tijd nodig om te groeien. Hoe meer je het voedt, hoe sterker het wordt. Geloof je me niet? Hierbij een experiment. 

Rollenspel

Probeer in een rollenspelletje van twee minuten, met twee mensen samen dé ideale reis te bedenken. Één persoon bedenkt de ideeën, de ander komt met argumenten waarom dit een slecht idee is. Na twee minuten probeer je nogmaals samen de ideale reis te bedenken. Een persoon begint en de ander komt met een aanvullend idee. 

“We gaan naar Italië… én we gaan gondelvaren, Onbeperkt pizza eten! Een bad nemen in spaghetti! En…. 

En? Wat valt je op? Wat was het leukste om te doen? En in welk geval kwam je tot een reis? 

 

p.s. 

Dit is de poster. Jij mag hem downloaden.

 

Vorig bericht
Met deze 10 tips verbouw je moeilijke onderwerpen tot heldere tekst
Volgend bericht
De dag van Marloes en Armijn

Dit vind je misschien ook inspirerend!