In 5 stappen een positieve gebruikerservaring
Stap 1: Heb empathie
We verzamelen relevante data over de motivaties, weerstanden en gedragsfactoren van de doelgroep en verdiepen ons in hun belevingswereld. We weten waar de doelgroep tegenaan loopt en wat hun wensen en behoeften zijn. Soms leggen we dit ook vast in persona’s.
Stap 2: Definieer het probleem
We analyseren de informatie en definiëren de opgave waar we voor staan vanuit het perspectief van de doelgroep. Wat is het probleem dat we oplossen? Wanneer doen we het goed? En wat is het beoogde resultaat?
Stap 3: Genereer de beste ideeën
We ontwikkelen een gedragen en weloverwogen strategie en aanpak en/of we bedenken veel verschillende (outside-the-box) ideeën om het kernprobleem om te lossen.
Stap 4: Maak een prototype
We ontwikkelen moodboards, concepten en/of klikbare, prototypes en realiseren de best mogelijke oplossing. We delen en testen het prototype binnen het team en een klein groepje stakeholders voor we het eindresultaat opleveren
Stap 5: Test de oplossing
We valideren de oplossing met gebruikers en testen de prototypes op gebruiksvriendelijkheid. De Design Thinking Methodiek is niet linear, maar juist flexibel en iteratief. De oplossing wordt steeds beter door continue feedbackloops.